04 April 2013

schizophrenia

Bismillahirrahmanirrahim..

Bulan pada malamnya mengambang penuh. Udara sesegar di hutan rimba. Tapi, tidak bagi seorang hamba Allah ni. Malam itu sungguh gelisah sekali baginya. Tiada kata yang mampu diungkap dari bibir. Kipas di bilik yang dipasang sekuat maksimum volume tidak serasa di kulitnya. Ok, tu extravaganza.. Peluh terpercik dari dahi. Badan kebas-kebas tidak selesa. Hati berdebar-debar tidak menentu. Kalau dalam drama Melayu or pandangan orang2 tua, " kena tindih la tuh. Haha.sikit-sikit unsur tu yang dibawa.."Ish, x lari dari norma yang biasa."

"Ya Allah, mengapa begitu sukar untuk aku lelapkan mata, mengapa tidak Engkau izinkan hamba ini terlelap mengambil sekelumit masa untuk rehat dari 24 jam yang Kau anugerahkan pada semua hambaMu." Itu antara keluhan Gozales pada malam itu..

Amacam?? Pernah atau tidak kita mengalami simptom-simptom dan gejala seperti ini. emmm, wondering adakah kita pesakit schizophrenia?erk, terkebil-kebil..apa menda pulak nama penyakit tu.. Sila tanya kepada pak cik google, tidak mampu untuk ku ulas lebih lanjut.hanya mampu tunjuk gambar, :)


credit

Ok, sebenarnya dah lari topik. milllion apologize. Actually juz wanna share kenapa simptom yang dikatakan yang pertama tadi boleh terjadi, susah nak tido walau dah berulang kali dipaksa mata yang sudah mengantuk. Ayuh muhasabah, mengapa perkara ini terjadi?? Antara sebabnya adalah mungkin hati anda yang makin gelisah. Ayuh kita bedah kok bisa jadi begitu? Kita korek masalah dari dasarnya.

kredit
Sila muhasabah berapa banyak dosa yang kita lakukan sehari-hari. Mengapa kita masih takabbur untuk memohon ampun padaNya?? Di kala badan sudah merasa tidak selesa, di kala fikiran semakin terganggu. Ayuh!Cepat ingat kembali adakah kita bertaubat atas segala perkara yang kita lakukan?? Normal seorang manusia untuk melakukan dosa. Tidak akan ada manusia yang sunyi tanpa dosa. Siapa yang tak sunyi dari dosa maka dia malaikat!  Oleh itu, fungsi kita sebagai hamba bertaubatlah sebelum terlambat. Bertaubatlah sebelum malaikat menjelang di hadapan muka kita.Jangan menyesal kerana penyesalan takkan mungkin diterima bila masanya sudah tiba. Tiba2 teringat alunan lagu dari Akhil Hay yang bertajuk selimut putih...

 Jadilah hamba yang sebenar-benar hamba. Tambah lah amalan kita dan istiqamah lah dengannya. Ingatlah bahawa mati itu pasti.. 

Surah Adz Dzariyat:56
Dan(ingatlah) Aku tidak menciptakan jin dan manusia melainkan untuk mereka menyembah dan beribadat kepadaku

Another ayat yang buat penyakit hati yang gelisah dan susah tidur ni,Allah turunkan ayat ni:

Surah Ar- Ra'd: 28
"(Iaitu) orang-orang yang beriman dan tenang tenteram hati mereka dengan zikrullah". Ketahuilah dengan "zikrullah" itu, tenang tenteramlah hati manusia.


Hah, amacam? Dapat tak apa yang ingin disampaikan dalam entri yang ringkas ni. Harap ianya bermanfaat untuk semua dan menjadi peringatan terutamanya buat penulis dan semua pembaca. :)

Sebelum diakhiri, nah satu lagi untuk ubat tidur: 

kredit
Renung-renungkan dan selamat beramal. 

No comments:

Post a Comment