11 March 2013

Begini caranya

"Sampai je bilik terus tutup pintu kuat-kuat. Apa kena la dengan Rubiah ni?" Getus hati Raihan.

Rubiah teresak-esak menahan tangisnya. Rindu keluarga ke? Kalau anak manja tu manja lah. Tapi itu bukan yang ditangisinya. Raihan cuba bertanya kepada sahabat baiknya itu.

"Rubiah, awat ni? Hang nangis pasai pa? Habaq kat aku. Kot2 la bole tolong dengaq." Itu je la yang Raihan mampu. Tapi tak pe. Biasa la orang perempuan, tak selesaikan masalah tak pe, asal ada tempat meluahkan masalah pon dah cukup.

"Raihan, aku ni jahat sangat ke? Aku tak boleh nak jadi baik ke? Orang yang pakai tudung labuh je ke yang baik?" Dush banyak pulak soalan dia. Monolog Raihan.

"Ish...ish...ish... dah kenapa pulak la kau ni? Kena rasuk ka? Hang ni baik ja aku tengok. Tang mana yang jahatnya? Raihan bingung. Kenapa pula sahabatnya menyoal soalan yang tak berapa nak logik bagi dirinya.

"Tak de la. Ada la sorang kawan aku ni kata nanti masuk neraka kau pakai baju ketat, stoking tak pakai. Tudung tu jarang kemain. Arghhh!!! Macam-macam lagi la. Tension aku." Luah Rubiah.
_____________________________________________________________
Oooo. Itu rupanya yang dirisaukan. Ramai yang lari dari kita sebab cara dakwah tak betul. Ramai yang kata kita ni garang, itu tak betul ini tak betul. Banyak lah. Dakwah  secara kasar macam tu ada ke orang nak lekat? Ini style aku. Yes. Style tetap style. Style Nabi Muhammad lagi berkesan. Penuh hikmah, bijaksana, akhlak terpuji. Subhanallah indahnya.

Stop speculating and guessing,
Trust what your heart is sensing,
Every new breath is blessing,
Sent by Allah.


No comments:

Post a Comment