16 March 2013

episode of tarbiyah

Bismillahirrahmanirrahim..

Malam itu sungguh terang dihiasi dengan simbahan cahaya dari sang purnama kurniaan Ilahi. Bunyi cengkerik di sekeliling jalan ketika itu sungguh indah. Oh, nikmatnya subhanallah... :)

Tiada kata yang dapat diungkapkan pada Ilahi atas segala nikmat sepanjang permusafiran yang sungguh bermakna itu. Benarlah nikmat Iman dan Islam yang dikurniakan sangat memberi kesan yang mendalam pada diri ini. 

Mana mungkin dapat peluang melaksanakan solat secara berjemaah subuh di dalam train sebb memang sebelum ni x berpeluang untuk naik train. hehe. 

Pagi yang hening dengan penduduk yang masih ada lena dibuai mimpi dan sesetengahnya hanya beratur menunggu turn toilet mereka sahaja tanpa menghiraukan waktu subuh yang telah masuk. Diri ini masih bermonolg sendirian setelah melihat perkara tersebut.

''Oh, kerdilnya diri ni, nak ajak satu train solat sekali pun x mampu! Apakan daya. Last2 sekali boleh benci perbuatan meninggalkan solat itu dengan hati shj, maka itulah selemah2 iman, Allah... ampunilah aku :( "

kredit untuk gambar

 Maka bersegeralah kalian mengerjakan solat kerana inilah amalan yang pertama akan dihisab oleh Allah di akhirat kelak. Maka tersangat2lah fail if kita tinggal solat fardhu ini.Jika solatnya diterima maka beruntunglah dia. Tapi,kita harus sedar! Jangan pula kita sangka dengan amalan kita ini kita akan berjaya masuk kedalam syurgaNya kerana kita masuk ke dalam JannahNya itu kerana rahmat kasih sayang dan redhaNya.

Tidak cukup dengan itu, pengalaman ditipu tak kurang hebatnya. Muncul seorang pakcik dari sebelah kubur secara tiba2..

"Nak, pak cik x de duit nak balik rumah. Anak pak cik tinggal pak cik sorang2 kat sini."sebak nada dia berbicara.

Semua yang mendengar cuba menyelami perasaan pak cik itu sambil menunjukkan wajah hiba. Tidak kurang juga yang dah berair biji mata.

Ditengah2 perbualan pak cik tu tanya..

"Boleh ke anak bagi pak cik sikit duit untuk pulang ke rumah? Pak cik memang x de duit dah ni" tanya pak cik itu dengan nada meminta belas kami. 

Tiba2 ada seorang dari kami dengan jujur bertanya:

"Em, pak cik.. dalam poket pak cik tu bukan duit?" Oh, sungguh jujur soalan itu. huhu

Apa lagi semua udah pada panik gitu.. Pak cik ni bergurau ke apa???

Ok, jauhkan diri dari pak cik ni sekarang. Tetiba semasa proses berdalih pak cik menjerit dengan yakin:


"Naaaaak, ni bukan duit la, ni plastik!!" Dalam hati kami masa tu tawakkal jelah..

Itulah antara pengalaman pahit dan manis di tarbiyah oleh Allah. Maka amat rugilah sesiapa yang merasakan setiap perkara yang berlaku dalam hidupnya hanyalah perkara yang biasa dan bukan datang dariNya. 

"Live well or live hell.. we choose" - Rooftop Rant.


kredit untuk gambar


Sekian.

1 comment: