08 May 2020

16 Ramadan 1441 H - A & E


Berada di tengah-tengah kesibukan kota, engkau menyapa aku.
Bertanya arah.
Pejabat pos di mana?”
“Belok kiri, kemudian terus”
Dengan segaris senyuman, aku, engkau tinggalkan.

Aku di sini, memerhati sehingga sosok tubuhmu hilang.
Entah kenapa, hati ini, semacam tertarik untuk berkenalan denganmu.
Lantas, kaki ini, secara spontan, tanpa perlu diberitahu,
Melangkah mengikut jejakmu.
Engkau berhenti di situ, mengambil nombor giliran,
Aku di sini, berpura-pura membelek pamplet yang ada.
Dan bila engkau duduk di kerusi, aku memulakan langkah.

Satu.
Aku menyisir rambutku. Rapi.
Engkau membuka telefon bimbitmu.

Dua.
Aku membetulkan jeansku.
Mulutmu terkumat-kamit, membaca sesuatu. Matamu masih lagi fokus pada telefon bimbitmu.
“Argh, sibuk pula gadis ini,”Aku bermonolog dalaman.

Tiga.
T-shirt yang aku beli semalam, aku betulkan.
Engkau, masih di situ, dengan aksi yang sama.
Langkahku terhenti seketika.
Mengganggumu dalam pembacaan,
Atau..
“ Aish, jika bukan sekarang, bila lagi peluang ini akan kunjung tiba?”
Kaki ini, lantas bermarathon menuju ke arahmu.

Empat.
Bila aku tiba di sebelahmu, engkau memberi segaris senyuman. Manis.
“Erm, tudung payung ni beli di mna ye?”

Maka, dari situ,
Perkenalan aku dan engkau bermula.
Aku,
Si gadis jurutera, yang malam harinya,
Aku habiskan di kelab-kelab malam.
Dan engkau,
Si gadis penebar roti canai, yang malam harinya,
Engakau habiskan di atas sejadah.












💕,
030114:1443| UTM

No comments:

Post a Comment