10 May 2020

18 Ramadan 1441 H - Gerabak



Aku tidak memilih untuk berada di gerabak ini.
Sering kali, hatiku memberontak, “Mengapa gerabak ini?”
Sejujurnya,aku lebih gemar berada di gerabak hujung sana.

Gerabak yang punya ramai teman-teman yang mengasyikkan. Gerabak yang menghidangkan lagu-lagu yang bisa membuatkan jiwa ini menari-nari tanpa dipaksa. Gurau senda serta hilai tawa yang amat membahagiakan. Bahkan, gerabak di hujung sana mengumpulkan ahli keluargaku, ibuku, bapaku, abngku, jua kekasihku.

Mengapa? Mengapa aku seorang yang berada di gerabak ini?
Gerabak ini, aneh. Tiada lagu-lagu. Tiada hilai tawa. Tiada teman-teman baikku. Tiada ahli keluargaku. Hanya aku seorang di sini. Mengapa aku yang terpilih menaiki gerabak ini? Mengapa aku?

“Sebab kau istimewa. Tuan punya gerabak ini mahu engkau berada di sini. Bersama-sama kami.” Teman di sebelahku, yang sedari tadi asyik membaca sesuatu, menyapaku. Seolah-olah memahami isi hatiku.

“Namun, mengapa aku seorang? Mengapa tidak bawa sekali ibuku, kekasihku, keluargaku, teman-temanku? Mengapa aku sendiri? Aku tidak mahu bersedirian di gerabak aneh ini!” Aku bersuara. Lantang. Biar, biar satu gerabak ini tahu apa yang ada di dalam hatiku. Biar tuan punya gerabak sedar, yang aku tidak mahu berada di gerabak ini.

“Kamulah yang akan membawa mereka ke gerabak ini.” Temanku ini menjawab dengan penuh ketenangan dan senyuman manis. Aku senang dengan senyuman itu.

“Bagaimana?

Temanku menghulur buku yang dibacanya sebentar tadi.

“Tafsir Al-Quranul-karim?”

“Ya, buku panduan kami semua di gerabak ini. Jua, buku hadis. Bacalah, hayatilah dan belajarlah dengan guru di yang duduk di hujung sana. Apabila tiba masanya, kau ajaklah keluarga dan temanmu di gerabak sana untuk datang di sini. Jangan risau. Ini kereta api. Destinasi terakhirnya adalah sama. Cuma, gerabaknya yang berbeza. Dan inti pati gerabaknya pasti jua berbeza. Sebab ini kereta api kehidupan. Gerabak ini, gerabak dakwah dan tarbiyyah.” Lebar penjelasan temanku.

Aku menatap temanku ini. Lama. Menghadam kata-katanya.
Aku memerhati sekelilingku.

Ya, gerabak ini aneh, sebab mereka tidak hilai tawa seperti gerabak yang lain. Tapi, serius, mereka punya senyuman dan wajah yang sangat menenangkan, seperti wajah temanku ini.
Ya, mereka jua tidak punya lagu-lagu yang mampu membawa aku ke tahap “zouq”, namun mereka punya ayat-ayat suci, dari tuan punya kereta api yang Maha Mengetahui.








💕,
090114:0118  |UTM




No comments:

Post a Comment