17 May 2020

25 Ramadan - Sang Murabbi II

Masa cepat benar dirasakan berlalu pergi, sudah hampir sebulan saya berkunjung pergi ke daerah ini merayakan hujung minggu dengan mereka. Pertemuan yang amat bermakna dan tidak terjangka. Alhamdulillah di bumi Turki ini kami sering dipertemukan dengan orang-orang yang hebat.
            Usai kami makan bersama, Firinci Abi memulakan tazkirahnya tentang kalimah Basmallah. Perkara utama yang diletakkan paling hadapan sekali berbanding ilmu yang lain dalam   kitab-kitab   Risalah –I Nur,   oleh   ulama Turki yang terkenal   Bediuzzaman   Said   Nursi   sendiri.

            Analogi kalimah Basmalah terkandung dalam kitab Risale-I Nur yang pertama, ”The Word”. Begitu telus penyampaiannya. Aku membayangkan gerak geri Ulama Said Nursi menyampaikan usrahnya melalui anak muridnya ini.

            “Sesungguhnya   seorang   badwi   yang   berkelana   (ber-musafir)  di  padang  pasir,  tentunya  berlindung  dengan  ketua  kabilah,   bernaung   di   bawah   naungannya   agar   terselamat  daripada   segala   kejahatan   musuh,   agar   terlaksana   segala  tugasnya  serta  memperolehi  segala  keperluannya.  Sekiranya  tidak,  maka  ia  akan  kekal  keseorangan,  terpinga-pinga  dan  tercengang-cengang di hadapan musuh yang terlalu ramai dan  keperluannya yang tidak terbatas. 

            Begini  ...  kebetulan  dua  orang  hamba  Allah  keluar   berkelana.  Salah  seorang  daripada mereka  bersifat tawadhu’  dan  seorang  lagi  pula  terpedaya  dengan  diri  sendiri.  Maka  yang  tawadhu’  itu  bernaung  kepada  ketua,  manakala  yang  terpedaya  tadi  menolak  dari  menerima  sebarang  naungan.  Maka berkelanalah kedua-duanya itu di padang pasir. Hamba Allah yang bernaung tadi setiap kali mendiami  sebuah khemah dia menerima penghormatan dan  penghargaan disebabkan   kemuliaan   nama   ketua tersebut.  

            Apabila berjumpa perompak, dia akan berkata; “Sesungguhnya aku berkelana di bawah naungan ketua itu”, lalu si perompak tadi akan melepaskannya.  Yang  terpedaya  pula,  dia  bertembung  dengan  pelbagai  musibah dan kecelakaan yang bukan kepalang. Di  sepanjang  perjalanan  dia  sentiasa  berada  dalam  keadaan  cemas,  takut  dan  terpinga-pinga.  Lalu  dia  mengutuk  dan  mengeji  dirinya  sendiri.

            Wahai  diri  yang  tertipu,  ketahuilah,  engkau  merupakan  si  badwi  yang  berkelana  itu,  dan  dunia  yang  luas  inilah  padang  pasirnya.  Sesungguhnya  kefakiran  dan  kedaifanmu tidak  terbatas  sebagaimana  musuh  dan  kehendakmu  juga tidak berkesudahan. Oleh yang demikian, maka bernaunglah  dengan  nama  Pemilik  dan  Penguasa  sebenar  padang  pasir  tersebut, agar engkau terselamat daripada kelihatan terpinga-pinga di depan alam ini dan daripada kejinya perasaan takut bila berhadapan dengan musibah.”

            Persoalan;  Kita menyatakan rasa hormat, rasa  kagum  kita kepada mereka yang    menjadi sebab kepada nikmat   yang   kita   perolehi. Dan apakah   yang Allah mahukan  daripada  kita,  sedangkan  Dialah  Pemilik dan Penguasa kepada semua nikmat itu? 

            Jawapan;  Sesungguhnya Pemberi nikmat  yang hakiki meminta kita tiga perkara     sebagai bayaran kepada nikmat-nikmatNya yang tidak ternilai itu iaitu zikir, syukur dan fikir.
           
            Maka  Bismillah pada permulaan adalah zikir, Alhamdulillah sebagai penyudah adalah syukur, dan keadaan di antara keduanya    zikir  dan  syukur  – adalah fikir  iaitu  dengan memerhatikan  nikmat-nikmat  yang indah tersebut serta   menyedari bahawa ia merupakan mukjizat bagi kekuasaan Dia Yang Esa, yang menjadi tempat berserah  dan  juga  menyedari  itu  semua  adalah  hadiah  bagi  sifat  rahmatNya  yang  maha  luas,  maka  pemerhatian  inilah yang dipanggil fikir. 


            Ferinci Abi kembali ke Istanbul petang itu. Setiap anak-anak kecil diberikan restu ciuman di dahi, dititipkan juga buah tangan kecil untuk mereka. Bagiku, pertemuan ini adalah buah tangan Syaaban buat mereka kakak semua. Risalah Nur merupakan kitab-kitab cahaya buat orang Turki tika Al Quran tidak lagi diajarkan kerana penutupan madrasah, di rumah sekalipun harus dibaca secara sembunyi. Tidak boleh dilontarkan suara tilawah keluar hingga terdengar lewat jendela.

            Mengikutkan rasa hatiku yang kotor, mulanya aku agak tertanya-tanya mengapa mereka sering-sering menyebut Rislaah Nur lebih kedepan dari kitab lain. Tidak ada juga kitab lain dibariskan bersama Risalah Nur di rak buku panjang. Tak seperti kita di Malaysia, ribuan kitab telah kita dengar namanya, puluhan kitab-kitab ada kita ikuti pengajiannya secara terbuka di sekolah, rumah, masjid serta madrasah.

            Ramai yang bilang, di Turki orang-orangnya fanatik, sukar mengalah dan menrima pandangan lawan dan pendapat orang lain. Di stadium bola, pergaduhan boleh terjadi di hujung perlawanan. Sesiapa yang mendukung Mustafa Kamal tidak akan mudah tewas dengan agenda luar sekularisme. Bercakap butuk tentang tokoh mereka itu di khalayak rmai juga boleh dipenjara. Fanatik mereka akan sesuatu tak boleh dibawa bincang biasa-biasa. Kalau boleh bergaduh mengapa harus berdamai.
           
            Di luar sana, satu pujian kepada Turki takkan berakhir dengan singkat. Segala macam semuanya bagus tak seperti negara lain. Makanan mereka terbaik, teh-teh di sini paling menjadi ikutan, tak perlu bahasa Inggeris kerana bahasa mereka sudah memadai, sejarah bangsa mereka terlalu hebat dan macam-macam lagi. Sayangnya mereka terhadap dunia Turki mereka sendiri, membuatkan mereka duduk saja dalam tempurung negara sendiri. Jarang terdengar orang Turki ke luar negara sana untuk mengambil tahu hal antarabangsa.

            Hakikatnya, memang tanah Turki sangat indah pada banyak sudut dan keadaan, tanah yang mahu aku singgah dan datang lagi berulangkali. Aku fanatik akan Turki? Tidak. Kerana saya sukakan pelbagai hal tentang negara ini. Bagi saya, mulanya ya saya memikirkan oh mereka fanatik juga sama Said Nursi Bediuzzaman serta kitabnya sekali.

            Pada sudut lain ku pandang, kita ini satu-satunya kitab yang boleh dibaca langsung secara individu, bahasanya ringan dan segala isinya mudah difahami seiring dengan keadan yang menekan saat ia disebar luas. Benteng sekularisme pula telah tertanam dalam ke dada 2 ke 3 generasi rakyat sekarang, menembusi batas menjadi sukar.

            Perlahan-lahan rantai perjuangan islam meresap ke dalam udara Turki dengan adanya penerapan agama mula terlihat di bawah pimpinan Recep Tayyib Erdogan. 10 hingga ke 20 tahun itu mereka hanya berusaha sendiri dalam kelompok kawan-kawan, keluarga kecil dan diri sendirilah yang harus kuat mempertahankan iman.
           
            Jadi sekarang aku merasa sangat beruntung ditemukan oleh Allah dnegan mereka yang fanatik ini. Walaupun membaca kitab yang sama, mereka lebih banyak lakukan pengajian seharian berbanding diri aku sendiri. Sekarang aku yang harus mengambil pelajaran besar dari mereka.


Bersambung..

Nurkilan,

Nilam Tang

No comments:

Post a Comment